FANDOM

Afrodyta

Moja kochana Piper, nie sądzisz, że sami zadawaliśmy sobie to pytanie od tysięcy lat? Ale to właśnie wiąże nas razem na wieki. Potrzebujemy was, śmiertelnych, tak samo jak wy potrzebujecie nas. Jakkolwiek to może być irytujące, jest również prawdziwe.

Krew Olimpu

Afrodyta - to grecka bogini miłości, przyjemności, kwiatów, ogrodów, gajów i wiosny, piękna i pożądania. Jej rzymskim odpowiednikiem jest Wenus (Wenera). W filmie "Złodziej Pioruna" zagrała ją Serinda Swan.

HistoriaEdytuj

Po tym, jak Kronos poćwiartował Uranosa, wrzucił szczątki ojca do morza i z piany wyłoniła się Afrodyta. Mówi się, że morze, w którym się urodziła znajdowało się w pobliżu Pafos, miasta na wyspie Cypr na Morzu Śródziemnym (chociaż niektóre mity mówią, że była córką Zeusa i bogini Dione albo Hebe i Uranosa). Później dołączyła do Olimpijczyków, po tym jak Zeus objął władzę i szybko stała się źródłem konfliktu między bogami. Choć Zeus miał ochotę wziąć ją dla siebie, ostatecznie oddał ją Hefajstosowi. Niezadowolona z małżeństwa Afrodyta miała romans z przystojnym i namiętnym Aresem nawet po tym, jak jej mąż upokorzył ją publicznie, odsłaniając jej związek. Miała romanse z wieloma śmiertelnikami i bogami w ciągu wieków.

OsobowośćEdytuj

Afrodyta to osoba temperamentna i próżna. Jest ona także podstępna, zalotna i uwodzicielska. Pomimo tych cech, jest bardzo kochająca i namiętna, walczy o wiarę w miłość, która jest absolutna i prawdziwa. Afrodyta jest bardzo życzliwa i łagodna dla tych, którym sprzyja i głęboko troszczy się o swoje dzieci, jak i ich ojców. Przewodniczy najpotężniejszym ludzkim uczuciem, ona ma wielki wgląd do śmiertelnych emocji, a także śmiertelnej natury. Jest również idealistką. Bardzo lubi przyjęcia każdego rodzaju.

WyglądEdytuj

Afrodyta jest uosobieniem piękna. Bardzo poważnie przejmuje się swoim wyglądem, gdy widzi najmniejszy, mikroskopijny błąd, musi go poprawić. Jak widać w "Klątwie Tytana", gdy Percy trzymał jej lustro, cały czas nie mógł pojąć, w którym miejscu dostrzega jakikolwiek błąd. Podczas rozmowy z nim miała na sobie czerwoną sukienkę i włosy w kaskadzie loków. Percy myślał, że gdy się uśmiecha, wygląda jak Annabeth, a później jak aktorka z TV, w której zakochał się w V klasie.

Gdy Piper zobaczyła ją w sklepie Medei podczas snu, jest ona postrzegana zupełnie inaczej. Afrodyta miała włosy do ramion, leżące jej wdzięcznie na szyi i wielką postać. Miała też na sobie dżinsy i śnieżny biały top, patrząc na ubrania na 50% zniżki na stojaku. Największą zmianą jest to, że podczas wizyty w śnie Piper Afrodyta nie miała makijażu. Wybrała prostszy wygląd, co jest być może wynikiem tego, iż Piper nie lubi używać makijażu lub robić z siebie zbyt dziewczęcą.

PotomstwoEdytuj

W książkach RiordanaEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Imię Afrodyta jest inspiracją dla afrodyzjaków.
  • Planeta Wenus została nazwana imieniem jej rzymskiej odpowiedniczki.
  • Jest najstarszą olimpijką.
  • Jej atrybutami były rydwan zaprzężony w gołębie, róża oraz mirt, a także (choć to mniej znane) - wróbel, jaskółka i sałata.
  • Chociaż jest boginią, poniekąd narodziła się jako córka Uranosa.
  • Ma przepaskę, dzięki której wydaje się być jeszcze piękniejsza.
  • Ma zdolność do zmiany wyglądu; każdemu objawia się jako jego własny, indywidualny ideał piękna (np. Percy`emu pokazała się najpierw jako aktorka, w której kiedyś się podkochiwał, a następnie stała się podobna do Annabeth).
  • W mitologii greckiej była zazdrosna o Psyche z powodu, iż inni śmiertelnicy uważali ją za piękniejszą od samej Afrodyty, więc bogini zesłała Erosa by rozkochał Psyche w najbrzydszym potworze na świecie, lecz ten zakochał się w niej.
  • Niektóre z jej dzieci mają moc oczarowywania, dzięki czemu mogą nakłonić innych, by robili to, co im rozkażą.
  • Afrodyta najbardziej lubi nosić sukienki, co symbolizuje jej kobiecość.
  • Bardzo często gubi swój grzebień, co zostało ujawnione w opowiadaniu Percy Jackson i Laska Hermesa.
  • Zdradza swojego męża Hefajstosa z Aresem.
  • Jej imię oznacza "wdzięk".
  • Istnieje kilka wersji mitów o jej narodzinach. Najsłynniejsza jest morska piana, jednak według innych poetów bogini była jedną z córek Zeusa. Jej matki w tych wersjach to nimfa Dione lub Hemera, bogini dnia.
  • Gigantem Anty-Afrodytą może być, Gigantka Periboja.
  • Według Percy'ego, Kalipso wygląda ładniej od Afrodyty, ponieważ bogini nakładała dużo makijażu, a Kalipso była naturalnie piękna.
  • Według Platona istniały tak naprawdę dwie boginie o imieniu Afrodyta (wiązało się to z uznawaniem przez starożytnych Greków dwojakiej natury miłości).
    • Pierwsza Afrodyta Urania (córka Uranosa) miała patronować miłości idealnej, duchowej, uszlachetniającej.
    • Druga Afrodyta Pandemos (córka Zeusa i Dione) uosabiać miała miłość zmysłową.
Bogowie i Boginie
Główni Greccy Bogowie
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi Greccy Bogowie
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon
Bogowie nordyccy
OdynLokiThorFrejrFrejaFriggaHeimdallTyrHelRanSigyn