FANDOM

Atena   Atena/Galeria   Atena/Cytaty    

Inteligentny człowiek zawsze znajdzie wyjście.

–Atena do Percy'ego, Klątwa Tytana

Atena (Αθηνά - czyt. Athina) - w mitologii greckiej bogini mądrości, sztuki, sprawiedliwej wojny, rzemieślników, tkactwa oraz opiekunka miast, m.in. Aten i Sparty. Jej atrybutami są: miecz, sowa, włócznia, hełm oraz drzewo oliwne Oraz Egida którą dzieliła z Zeusem. Jej rzymskim odpowiednikiem jest Minerwa. Atena urodziła się w nietypowy sposób - wyskoczyła z głowy Zeusa w pełnym uzbrojeniu.

HistoriaEdytuj

NarodzinyEdytuj

Atena jest córką Zeusa i Metydy, tytanindy rozwagi. Ojciec usłyszał przepowiednię mówiącą, że kiedy Metis urodzi drugie dziecko będzie ono potężniejsze od niego samego. Połknął więc matkę Ateny, ale w jego głowie nadal rozwijała się nieśmiertelna bogini. W końcu Zeusa tak rozbolała głowa, że poprosił Hefajstosa, aby mu ją rozbił. Ze środka wyskoczyła Atena w pełnej zbroi. Córka szybko stała się ulubienicą Zeusa.

Erichtonios i HefajstosEdytuj

Gdy Hefajstos otworzył głowę Zeusowi, z której wyskoczyła Atena, od razu się w niej zakochał. Pewnego razu złapał ją w pasie i trochę jego nasienia spadło na jej nogę. Atena z odrazą wytarła nasienie z chusteczką i zrzuciła ją z Olimpu. Z chusteczki powstało dziecko. Atena poczuła instynkt macierzyński i uratowała dziecko. Nazwała go Erichtonios. Wsadziła go do koszyka, w którym był magiczny wąż. Miał on dziecko po dwóch dniach zamienić w boga. Bogini mądrości oddała Erichtoniosa trzem księżniczkom, córkom Kekropsa. Dziewczyny nie wytrzymały i otworzyły kosz, z którego wypełzł wąż. Przerażone księżniczki rzuciły się z góry do morza.

PallasEdytuj

Tuż po narodzinach, Zeus wysłał Atenę na ziemię do plemienia wojowniczych Nimf. Bogini bardzo się z nimi zaprzyjaźniła. Jej najlepszą przyjaciółką została Nimfa Pallas. Podczas treningu Zeus chciał zobaczyć jak radzi sobie jego córka. Przestraszył się gdy zobaczył z jaką szybkością walczą dziewczyny. Wyjął on Egidę, na której końcu znajdowała się głowa Meduzy i wystawił on ją Pallas. Tarcza odwróciła uwagę Nimfy, przez co nie mogła odparować uderzenia przyjaciółki. Atena wbiła jej włócznie w brzuch, zabijając przy tym przyjaciółkę. Od tamtego czasu Atenę nazywamy Pallas Ateną - patronką miast.

Pojedynek z AfrodytąEdytuj

Atena była mistrzynią w tkactwie. Pewnego razu Afrodyta ją wyśmiała. Bogini wyzwała ją na pojedynek, który ona przyjęła. Zdarzyło się to, co było do przewidzenia - Atena wygrała. Bogini miłości zaplątała się w nić, z której pomógł jej się wydostać Hefajstos.

Spór o AtenyEdytuj

Atena i Posejdon 7677

Atena i Posejdon podczas pojedynku o Ateny

Atena prowadziła spór z Posejdonem o miasto Ateny. Bogini zaproponowała, by każde z nich ofiarował miastu jakiś prezent. Cenniejszy dar wygra. Posejdon przystanął na to. Wbił on w ziemię Trójząb tworząc źródło, z którego powstały konie. Atena także wbiła swoją broń - włócznię w ziemię. W miejscu uderzenia wyrósł krzew oliwek, który Ateńczycy uznali za bardziej wartościowy.

KoronisEdytuj

Kornis była grecką księżniczką, która spodobała się Posejdonowi. Przestraszona dziewczyna zaczęła uciekać przed bogiem mórz. Poprosiła ona Atenę o pomoc. Bogini zamieniła ją we wronę. Piękny ptak odleciał morskiemu bogu ze złamanym sercem.

PerseuszEdytuj

Atena i Hermes byli patronami wyprawy Perseusza, polegającej na odcięciu głowy Meduza. Wysłała ona boga podróżnych, by przyniósł jej przyrodniemu bratu rzeczy, które pomogą mu zwyciężyć: torbę na głowę Meduzy, Hełm Mroku Hadesa i skrzydlate sandały Hermesa. Dzięki dwóm z trzech prezentów syn Zeusa przechytrzył Graje, na których wyspie znalazł miecz i tarczę. Następnie udał się na wyspę Gorgon i odciął głowę potworowi. Udało mu się dzięki sprytowi uciec dwóm Gorgonom. Doleciał do Afryki, gdzie uratował Andromedę, która została jego żoną i kazał miastu zbudować trzy świątynie: dla Ateny, Hermesa i Zeusa. Głowę Meduzy, Perseusz oddał bogini mądrości, która umieściła ją na tarczy Egidzie. Atena broń oddała Zeusowi.

HeraklesEdytuj

Atena od urodzenia Herosa, czuwała nad Heraklesem. Gdy jego matka Alkmena zostawiła go na pustyni, ona zaniosła go na Olimp i poprosiła Herę, by go karmiła swoim mlekiem. Królowa Bogów się zgodziła. Gdy Atena dziękowała swojej macosze i wymówiła jej imię, syn Zeusa ugryzł Panią Niebios. Wtedy powstała Droga Mleczna i lilie. Bogini mądrości pomogła swojemu przyrodniemu bratu w jego 6-stej pracy - przepędzenia Ptaków Stymfalijskich. Dała mu metalowy dzwon, dzięki któremu Heros przegonił zwierzęta i jej powybijał.

BellerofontEdytuj

Atena była również patronką Bellerofonta. Gdy był na wygnaniu, ona podarowała mu we śnie magiczną uprząż, dzięki której mógł ujarzmić Pegaza. Z pomocą skrzydlatego konia, Heros pokonał Chimerę i Amazonki. Jednak zgubiła go pycha przed czym bogini go ostrzegała. Chciał on za pomocą Pegaza dostać się na Olimp, lecz ostatecznie został strącony z nieba przez skrzydlatego konia, którego ukąsił trzmiel.

ArachneEdytuj

Pewnego razu śmiertelna tkaczka wychwalała się, że potrafi ona lepiej tkać niż bogini. Wściekła Atena zeszła na ziemię i wyzwała Arachne na pojedynek tkacki. Oba gobeliny były tak piękne, że bogini nie mogła zdecydować, który jest piękniejszy. Jednak dostrzegła w dziele rywalki sceny obrażające bogów. Uderzyła ona Arachne wrzecionem i przemówiła do tłumu. Podczas jej przemowy Arachne się powiesiła. Atena wskrzesiła tkaczkę, lecz pod formą pająka.

Ślub Peleusa i TetydyEdytuj

Podczas ślubu Peleusa i Tetydy, bogini niezgody Eris rzuciła na stół złote jabłko z napisem "Dla Najpiękniejszej". Każda z bogiń rzuciła się na jabłko. W boju zostały tylko Atena, Afrodyta i Hera. Zeus powiedział, że spór rozstrzygnie Parys. Każda z bogiń mówiła, że da mu dary. Hera obiecała mu bogactwo i sławę, jakiej nie miał żaden ze śmiertelnych, Atena powiedziała, że uczyni go bardzo mądrym i wielkim strategiem, a Afrodyta obiecała Parysowi rękę najpiękniejszej kobiety na świecie - Heleny. Parys dał jabłko Afrodycie. Porwanie ukochanej księcia wywołało Wojnę Trojańską.

Wojna TrojańskaEdytuj

W Wojnie Trojańskiej brało udział wielu bogów, lecz tylko niektórzy stali po stronie Greków: Atena i Hera, które nie dostały złotego jabłka i żądały zemsty na Afrodycie, Posejdon, który nie dostał nagrody, którą obiecał mu niegdyś jeden z Trojańskich królów, Hefajstos i Hermes. Po stronie Trojan stanęli: Afrodyta, która była patronką Parysa, jej kochanek Ares, rodzeństwo Apollo i Artemida z matką Latoną. Bezstronnych zostało pięcioro bogów: Hades, Demeter, Dionizos, Hestia i Zeus. Już w pierwszych dniach, Atena pokonała w walce wręcz Aresa wbijając mu włócznie w brzuch. Bóg wojny pobiegł na Olimp i poskarżył się ich wspólnemu ojcowi Zeusowi, lecz tamten tylko go skrytykował, po czym ranny bóg pobiegł do Asklepiosa. Tymczasem Atena za pomocą pięści obezwładniła Afrodytę, która spadła na Cypr, gdzie zaopiekowała się nią Dione (według niektórych wersji matka Afrodyty). Ostatecznie Grecy wygrali dzięki snu, który Atena zesłała na Odyseusza.

Percy Jackson i Bogowie OlimpijscyEdytuj

Klątwa TytanaEdytuj

Nie przepada za Percy'm Jacksonem, jednak pomaga mu w misji. Prawdopodobnie tylko po to, żeby znalazł jej córkę Annabeth. Po zakończeniu misji, w głosowaniu czy Percy ma umrzeć, Atena powstrzymuje się od głosu razem z Aresem i Dionizosem. Znajduje się jednak w mniejszości. Na koniec ostrzega Percy'ego by trzymał się od jej córki z daleka. Nie podoba jej się przyjaźń jej córki z synem Posejdona.

Ostatni OlimpijczykEdytuj

W tej części Atena walczy po stronie Olimpu w wojnie z tytanami.

Olimpijscy HerosiEdytuj

Znak AtenyEdytuj

Tym razem daje swojej córce, Annabeth, ważną misję - dziewczyna musi ocalić posąg Ateny Partenos, który znajduje się w jaskiniach pod Rzymem. Annabeth podczas realizowania misji toczy walkę z Arachne, wrogiem Ateny, by później wraz z Percy'm spaść w otchłań Tartaru.

Charakter, umiejętnościEdytuj

To dumna i wyniosła bogini a także wojownicza. Logicznym jest iż to bardzo sprytna, inteligentna i sprawiedliwa bogini. Bywało jednak, że okazywała się próżna, nierozsądna, zbyt gwałtowna i okrutna.

WyglądEdytuj

Atena jest opisana jako piękna kobieta. Ma długie czarne włosy (czasami blond) i szare, burzowe oczy (które wyglądają jakby myślała o 1000 rzeczy na raz). W "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy" jest opisana jako wyniosła i dumna bogini ubrana w białą szatę i pełną grecką zbroję, na głowie ma hełm z wizerunkami gryfów i sfinksów.

Jako bogini może zmieniać swój wygląd do woli.

W "Klątwie Tytana" pokazana jest jako wysoką i chudą kobieta. Nosi białą i elegancką suknię. W wielu mitach ukazana jest jako sowa. Jest jedną z najpiękniejszych greckich bogiń. Świadczy o tym ilość zakochanych w Atenie osób. Jednak ta tworzy dla nich specjalne klątwy, dzięki czemu dobrze dogaduje się z Artemidą i często rozmawiają o sposobach przeklęcia śmiertelnika.

PotomstwoEdytuj

Partner Dziecko
Fryderyk Chase Annabeth Chase
Pan Pace Malcolm Pace
Jean Bartholdi Frederic Bartholdi
Nieznany Dedal
Hefajstos Erichtonios
Augustine Waszyngton Jerzy Waszyngton

CiekawostkiEdytuj

  • Jest ulubionym boskim dzieckiem Zeusa.
  • Nienawidzi się z swoim wujkiem Posejdonem przez spór o Ateny.
  • Ares jej nie znosi.
  • Pomogła Perseuszowi pokonać Meduzę.
  • Jej dzieci "dziedziczą" po niej szare oczy, wielką mądrość, zdolności tkackie, taktyczne i strategiczne.
  • Jej matką jest tytanida.
  • Jest najmądrzejszą z Olimpijczyków.
  • Podczas głosowania o życie Percy'ego w przesilenie zimowe, głosowała za zabiciem go.
  • Zeus pozwala jej używać swojej broni - Pioruna Piorunów.
  • Grecki architekt Fidiasz wykonał jej wielki 12 metrowy posąg. Annabeth uważa, że musiał widzieć jej matkę, ponieważ jej posąg bardzo ją przypomina.
  • Jej dzieci rodzą się z umysłu bogini - z inteligencji boskiej matki i genialnych myśli ich ojców.
  • Zawsze zachowuje się z ogładą.
  • Podczas wojny o Troję walczyła po stronie Greków.
  • Nie lubi żony ojca, Hery.
  • Po wojnie o jabłko jest skłócona z Afrodytą.
  • Podczas narad bogów często kłóci się z Aresem.
  • Przyjaźni się ze swoją przyrodnią siostrą Artemidą. Nawet sam Zeus uważa, że boginie są podobne.
  • Wszystkie dzieci Ateny boją się pająków, przez spór Ateny z Arachne.
  • W "Krwi Olimpu" Hermes próbuje ją objąć, ale Atena go odpycha.
  • Pojawia się na okładce "Greckich bogów według Percy`ego Jacksona".
  • Według mitologi tak samo jak Zeus, posiada tarczę Egidę (ponieważ Zeus pożycza ją Atenie)
  • Przysięgała, że nie wyjdzie za mąż.
  • Podobnie jak jej ciotka Hestia i siostra przyrodnia, Artemis, Atena jest dziewicą. Różnica polega na tym, że bogini mądrości ma potomstwo. Są to jednak dzieci umysłu, rodzące się tak samo, jak ich matka - z myśli (dosłownie). Kiedy więc Atena zakocha się w śmiertelniku, jest to miłość umysłowa. Dowiadujemy się tego od Annabeth w Bitwie w labiryncie.
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon
Bogowie nordyccy
OdynLokiThorFrejrFrejaFriggaHeimdallTyrHelRanSigyn