FANDOM

Athena Parthenos

Atena Partenos (starogrecki: Ἀθηνᾶ Παρθένος; dosłownie THENA Dziewica) - ponad 12 metrowy posąg greckiej bogini, Ateny, wykonany z kości słoniowej i złota przez greckiego rzeźbiarza Fidiasza, umieszczony w Partenonie w Atenach. Została uznana za najwyżej cenioną rzeźbę Aten.

OpisEdytuj

Starożytny historyk Pauzaniasz opisał posąg Ateny następującymi słowami:

"(...) Posąg Ateny jest utworzony z kości słoniowej i złota. Na środku hełmu jest prawdopodobnie Sfinks (...), a po obu stronach kasku są gryfy. (...) Statua Athena jest wyprostowana, ma tunikę sięgającą do stóp, a na jej piersi głowę Meduzy w kolorze kości słoniowej. Trzyma w ręce posąg bogini zwycięstwa, Nike, której wielkość wynosi ok. Cztery łokcie, a w drugiej ręce włócznię; u jej stóp leży wąż. Ten wąż to Erichthonius."

Atena Partenos

Atena Partenos

Rzeźba ma głowę lekko pochyloną do przodu, jedną rękę ma opartą na tarczy, a w drugiej trzyma posąg Nike, jej lewe kolano jest zgięte, odciąża tym sposobem prawą stronę posągu. Dokładne położenie włóczni Ateny jest często pomijane, może być zarówno trzymana pod jej ramieniem lub przez jednego z węży na Egidzie. Posąg jest zamontowany na drewnianym rdzeniu pokrytym brązem, złotem i kością słoniową.

Przedstawienie w książkach RiordanaEdytuj

Posąg jest głównym obiektem poszukiwanym przez dzieci Ateny od wielu wieków. W jej pobliżu herosi wyczuwają silną magię. Przez wieki była chroniona przez straszliwą kobietę pająk, Arachne, matkę wszystkich pająków. Po wielu wiekach bezowocnych poszukiwań odnalazła ją Annabeth Chase. Reyna, Nico i trener Hedge bezpiecznie przetransportowali ją do Obozu Herosów podróżą cieniem, dzięki czemu nie doszło do wojny między dwoma półboskimi obozami. Obecnie rzeźba stoi na Wzgórzu Herosów, kilka metrów od sosny Thalii (prawdopodobnie swoją magią dodatkowo wzmacnia barierę chroniącą Obóz Herosów przed zagrożeniami).

AtenaPartenos

ReplikiEdytuj

  • Atena Varvakeion w Narodowym Muzeum Archeologicznym w Atenach;
  • Atena Lenormant również w Narodowym Muzeum Archeologicznym w Atenach;
  • Kopia poasągu znajduje się również w Luwrze, Museo Nazionale Romano w Rzymie, Muzeum Narodowym w Serbii w Belgradzie oraz w British Museum.