FANDOM

Chejron   Chejron/Galeria    
Jesteś po części bogiem, po części człowiekiem. Żyjesz w obu światach. Oba mogą zrobić Ci krzywdę, ale i ty możesz wywrzeć wpływ na oba. To czyni herosów wyjątkowymi. Niesiesz nadzieje ludzi do świata nieśmiertelnych. [...] To wy toczycie bitwy, które ludzkość musi wygrać w każdym pokoleniu, aby pozostać ludźmi.

–Chejron do Percy'ego, Morze Potworów

Chejron - najbardziej znany centaur w historii starożytnej Grecji, nauczyciel wielu słynnych herosów m.in. Achillesa, Heraklesa, Jazona. Syn Kronosa i nimfy Filiry. Obecnie pracownik Obozu Herosów.

HistoriaEdytuj

Chejron został spłodzony przez Króla Tytanów Kronosa, który był wtedy postacią konia. Jego matka, Filyra, porzuciła go na Górze Pelion w chwili narodzin z powodu obrzydzenia na jego pojawienie się. Później bóg Apollo zaopiekował się dzieckiem i nauczył go wszystkich swoich umiejętności. W zamian bóg wysłał półbogów do Chejrona, aby nauczył wszystkiego, czego się nauczył. Chejron nie jest prawdziwym centaurem, ponieważ centaury są znane z tego, że są nadmiernie pobłażliwymi pijącymi i karmelizującymi, ofiarami przemocy, gdy są odurzonymi, dzikimi, pożądliwymi i ogólnie niewykwalifikowanymi przestępcami. Natomiast syn Kronosa był bardzo inteligentny, cywilizowany i życzliwy. Również prawdziwe centaury rodzą się ze słońca i chmur (Iksion i Nefele) i nie są nieśmiertelni. Jednak Chejron zyskał swoją nieśmiertelność od bogów. W tym czasie centaur mieszkał na górze Pelion w północnym regionie Tesalii.

Po przypadkowym trafieniu przez trującą strzałę Chejron poczuł wielki ból, a później porzucił nieśmiertelność. Bez względu na to, czy to konto było fałszywe, czy został wskrzeszony, centaur żyje w czasach Percy'ego Jacksona. To dlatego, że otrzymał od Zeusa nieśmiertelność, więc pozostanie przy życiu tak długo, jak jest potrzebny do nauczania bohaterów.

Uczniowie Chejron Edytuj

Przez cały wiek grecki Chejron był jedynym nieśmiertelnym centaurem i był znany ze swojej wyjątkowej mądrości, a także znany jako nauczyciel bohaterów. Wśród jego znanych uczniów są:

  • Achilles - Chejron wychował go w imieniu Tetydy i Peleusa.
  • Akteon - syn Aristajosa i Autonoe. Został wyszkolony na myśliwego. Artemida zamieniła go w jelenia, gdy przypadkowo natknął się na jej kąpiel. Po tym jak w formie jelenia został przypadkowo zabity przez własne psy, centaur przymocował jego wizerunek, aby ukoić psy.
  • Eneasz - książę trojański, był synem Afrodyty i przodka założyciela Rzymu.
  • Ajaks Większy - syn Telamona i starszy brat Teucer, był fizycznie najsilniejszym z Greków w czasie wojny trojańskiej.
  • Aristajso - ojciec Akteona, syn Apollina, bóg miodu i serów. Według niektórych źródeł Chejron nauczył go sztuki uzdrawiania i proroctwa, podczas gdy inne relacje mówią, że Muzy były odpowiedzialne za te nauki.
  • Asklepios - syn Apollina, który dał go Chironowi, aby go wychował. Chiron poinstruował go o sztuce leczenia i medycyny.
  • Atalanta - słynna łowczyni, która brała udział w polowaniu na Dzika Kalidońskiego.
  • Kajneus - Lapit, który walczył podczas Centauromachii.
  • Herakles - Niektóre greckie mity stwierdzają, że Herakles był szkolony przez Chejrona.
  • Jazon - przywódca Argonautów. We wczesnej tradycji greckiej Jason został nadany Chironowi przez Aesona.
  • Oileus - członek Argonautów.
  • Patroklus - Jego ojciec zostawił go pod opieką Chejrona, by studiował u boku Achillesa.
  • Peleus - ojciec Achillesa, którego wcześniej uratował od centaurów Chejron, który oddał mu swój miecz.
  • Foeniks - Jeden z Myrmidonów, który był jednym z pięciu dowódców Achillesa podczas wojny trojańskiej. Centaur był tym, który przywrócił mu wzrok.
  • Telamon - ojciec Teucer i Ajaks Wielki, był starszym bratem Peleusa i popłynął wraz z Jazonem jako jeden z Argonautów.
  • Percy Jackson - Chejron interesuje się Percym, nawet będąc tajnym panem Brunnerem w swojej szkole.

Obóz HerosówEdytuj

W obozie Chejron jest koordynatorem zajęć, opiekuje się herosami. Chociaż teoretycznie to Dionizos jest dyrektorem, w rzeczywistości centaur zajmuje się młodymi półbogami. Uczy też łucznictwa, starożytnej greki i mitologii greckiej.

CharakterEdytuj

Chejron został przedstawiony zarówno w książce jak i mitologii jako inteligentny, cierpliwy, wyrozumiały oraz łagodny, ale jednocześnie stanowczy centaur. Różni się tym od innych przedstawicieli swego gatunku, gdyż jego pobratymcy są dzicy i rozkochani w zabawach.

Znał się na medycynie i to on wychował Asklepiosa - boga lekarzy i jednocześnie jednego z wielu potomków boga Apollina.

WyglądEdytuj

Przebrany za człowiekaEdytuj

Jako człowiek, Pan Brunner to mężczyzna w średnim wieku, który porusza się na elektrycznym wózku inwalidzkim. Ma przerzedzone włosy i rzadką brodę, nosi wyświechtana tweedową marynarkę. Według Percy'ego jego ubranie wiecznie zalatuje kawą, a on sam nie wygląda na równego gościa, do momentu, w którym się go pozna.

Miał brązowe oczy, które wrażały głęboką mądrość i jak to określił Percy "mogły mieć tysiąc lat", co w sumie jest prawdą. Często płonęły w nich łobuzerskie ogniki, co zdradzało skłonnoć do mówienia żartów i podkreślało jego z natury pogodne usposobienie.

Centaur - prawdziwa postaćEdytuj

Jego klatka piersiowa pozostaje taka sama. Nie ma już sztucznych nóg. Koński, umięśniony tors, który skrywał się w wózku inwalidzkim był biały.

W filmie umaszczenie było koloru brązowego.

Anthony Head

Anthony Head w roli Chejrona

MV5BMTMxOTE3MTc1Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwNjA2MjUzNA@@. V1 SX640 SY720

Pirce Brosnan jako Chejron

CiekawostkiEdytuj

  • Według mitologii greckiej, Chejron zginął, trafiony przypadkowo zatrutą strzałą przez Heraklesa. Chociaż był nieśmiertelny, wolał wybrać śmierć, niż cierpieć. Dlatego oddał swoją nieśmiertelność Prometeuszowi. Po śmierci został umieszczony przez Zeusa na niebie jako gwiazdozbiór Centaura.
  • Percy twierdził, że marynarka Chejrona zalatywała kawą.
  • Chejron jako pan Brunner prowadził bardzo ciekawe lekcje - w formie konkursów, quizów i innych takich.
  • W "Morzu potworów" Chejron został wydalony z obozu, ponieważ był oskarżony o zatrucie drzewa Thalii, a co za tym idzie, o zniszczenie bariery chroniącej przed potworami. Zastąpił go Tantal. Na szczęście potem centaur powrócił.
  • Jest wujkiem Percy'ego, Jasona, Thalii, Hazel, Nico'a, Bianci i dzieci Demeter.
  • Jest nieśmiertelny, ale tylko jeżeli pracuje w obozie herosów. Prawdopodobne jest, że gdy został zwolniony w "Morzu potworów" był śmiertelny, lecz gdy wrócił na powrót stał się nieśmiertelny.
  • Często wygrywał w karty z Dionizosem i siedział z nim przy jednym stole w jadalni.
  • Do Yancy Academy, trafił na wezwanie Grovera, gdy ten wyczuł Percy'ego.
  • Chciał uczyć Kyrene, ale jej ojciec mu nie pozwolił.
  • W Klątwie Tytana dowiadujemy się, że Chejron nosi na ogonie papiloty, gdy śpi.