FANDOM

4wcsv73

Ejlejtyja - córka Zeusa i Hery. Bogini porodu i połogu. Opiekowała się ciężarnymi kobietami i porodem. Siostra Hefajstosa, Aresa, Hebe oraz Eris.

Historia Edytuj

Gdy Arkadyjczycy najechali Elidę, a wojsko elejskie stanęło w obronie ojczyzny, do wodzów podeszła kobieta z dzieckiem na ręku. Powiedziała, że jest jego matką, lecz we śnie bogowie nakazali jej, aby przyniosła je do nich, aby walczyło w obronie Elidy. Wodzowie uwierzyli niewieście i położyli nagie dziecko przed wojskami elidy, licząc na cud. Kiedy to uczynili, malec zmienił się w wielkiego węża, który przepędził najeźdźców. Bóstwo nazwano Sosipolisem, a w miejscu, w którym wąż pogrążył się w ziemię, wybudowano świątynię, gdzie czczono jego i jego matkę, Ejlejtyję.

Od tej pory u stóp wzgórza Kronosa znajduje się świątynia Ejlejtyi, w której składa się cześć miejscowemu bóstwu, Sosipolisowi (zbawca miasta).

Latona Edytuj

To ona miała pomóc Leto przy porodzie, wbrew swojej matce. Czuwała nad nią z obłoków. Później została za to ukarana przez Herę.

Leto-2

Leto z bliźniakami. Ejletyja czuwa z obłoków.

Alkmena Edytuj

Gdy miał się urodzić Herakles, Hera zmusiła swoją córkę do przyśpieszenia porodu Erysteusza, a spowolnić poród Herakles. Ejlejtyja jednak na to nie pozwoliła, bo poród już się zaczął.

Ciekawostki Edytuj

  • Jej imię można interpretować jako „Ta-Która-Przychodzi” (w potrzebie).
  • Czczono ją głównie na Krecie.
  • Jako jedyna z boskich dzieci Zeusa/Jupitera i Hery/Junony nie ma swojego domku w obozie Herosów.
    240px-Amphora birth Athena Louvre F32
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon
Bogowie nordyccy
OdynLokiThorFrejrFrejaFriggaHeimdallTyrHelRanSigyn