FANDOM

Iris   Iris/Galeria    
Och, jestem przeciwna wszelkiej przemocy. Mogę działać tylko w samoobronie, ale nie dam się już wciągnąć w te olimpijskie agresje, wielkie dzięki. Czytam o buddyzmie. I o taoizmie. Jeszcze się nie zdecydowałam, co jest lepsze.

–Iris, Syn Neptuna

Iris - grecka bogini tęczy, posłanka bogów (głównie Zeusa i Hery). Nie wykonywała poleceń bogów, tylko je oznajmiała. Uchodziła za córkę boga Taumasa i okeanidy Elektry. Według niektórych podań była też pokojówką Hery.

HistoriaEdytuj

Już w serii "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy" jest o niej wzmianka. To dzięki niej bohaterowie mogą kontaktować się za pomocą iryfonu. Wystarczy utworzyć tęczę, a potem wrzucić do niej złotą drachmę ze słowami "Irydo, bogini tęczy, przyjmij moją ofiarę".

Po II Wojnie Tytanów, w Obozie Herosów pojawił się domek dla dzieci Iris - nosi numer 14.

Samą boginię spotykamy w książce "Syn Neptuna". Prowadzi sklep z ekologiczną żywnością "Tęcza - ekologiczna żywność & styl życia", w którym pracują również nimfy chmur - poznajemy jedną z nich, Runo.

W rozmowie Iris z Frankiem, bogini przypomina mu historie o jego rodzinie i mówi, że półbóg ma wiele talentów. Wspomina też, że kiedyś była na każde rozkazy bogów, była posłuszna. Przeżyła wiele tysiącleci służąc innym i nie odkryła własnej tożsamości. Nie ma świętego zwierzęcia, nie budowano jej świątyń. Później nauczyła się odmawiać. Założyła swój sklep, stała się wolna.

(...)Rozbrzmiał flet, jakby wkroczyli na scenę. W obszernych niszach stały puszki z orzechami i suszonymi owocami, kosze pełne jabłek i stojaki z ręcznie ufarbowanymi koszulami i muślinowymi sukienkami w stylu Cynki Dzwoneczek. Z sufitu zwisały bambusowe i metalowe dzwonki. Wzdłuż ścian stały szklane gablotki z kryształowymi kulami, wahadełkami, plecionymi łapaczami snów i mnóstwem innych, równie dziwacznych przedmiotów. Gdzieś musiało tlić się kadzidełko. Pachniało, jak palony bukiet kwiatów (...) Poprowadziła ich wzdłuż półek z produktami rolnymi, między koszami bakłażanów, kiwi, owoców lotosu i granatów. (...) Wychyliła się przez ladę zawaloną dziwnymi posążkami- kiwającymi głowami chińskimi kotami, medytującymi Buddami, miniaturkami świętego Franciszka i zupełnie zwariowanymi ptaszkami w cylindrach, pijącymi kolorowe płyny.

–Opis sklepu Iris, Syn Neptuna

WyglądEdytuj

W głębi sklepu, za ladą ze staroświecką ladą, stała kobieta w średnim wieku, o oliwkowej skórze, długich, czarnych włosach, w okularach bez oprawek i koszulce, na której widniał napis: 'Bogini żyje'. Na szyi miała sznury bursztynów, a na palcach pierścienie z turkusami. Pachniała jak płatki róży. Wyglądała dość przyjaźnie, ale było w niej coś, co sprawiło, że Frank poczuł się tak, jakby miał się zaraz rozpłakać. Dopiero po chwili zorientował się, co to jest - sposób, w jaki uśmiechała się tylko jednym kącikiem ust, ciepły, brązowy kolor jej oczu, przechylenie głowy, jakby zadawała jakieś pytanie. Przypominała mu matkę.

–Opis Iris, Syn Neptuna

CharakterEdytuj

Iris to nieco zwariowana, ale przyjazna, uśmiechnięta, żywa i wesoła bogini. Uwielbia ekologiczną żywność i ekologiczny styl życia. Lubi półbogów, pomaga im, jest bardzo życzliwa dla młodych herosów.

CiekawostkiEdytuj

  • W książce Riordana "Zagubiony Heros" poznajemy jedno dziecko Iris, Butcha.
  • Jest boginią, która pozwala korzystać z tęczy, jako sposobu komunikacji: Iryfonem.
  • W mitologii uważana była też za żonę Zefira i matkę Erosa i/lub Potosa.
  • Nierzadko nosi symbol Hermesa - Kaduceusz.
  • Po hiszpańsku "arco iris" znaczy tęcza.
  • Po angielsku"iris" znaczy irys (rodzaj kwiatu).
  • Jest przyjaciółką Chejrona.
  • Ma siostrę bliźniaczkę Arke (bogini tęczowej poświaty), która została strącona do Tartaru za dostarczanie tytanom wieści (podczas tytanomachii).
  • W mitologii Greckiej {Jan Parandoski} Zostało zaznaczone że potrafiła latać szybciej od Hermesa.
  • Była pokojówką Hery.
  • Pomocnicą Iris była Runo nimfa chmur, często zastępowała boginie w jej obowiązkach.
  • Pojawia się w micie o Jazonie.