FANDOM

Janus   Janus/Galeria   Janus/Cytaty    
Twoim najlepszym przyjacielem [...] Twoim najgorszym wrogiem [...] Jestem Janus - powiedziały chórem. - Bóg bram. Początków. Zakończeń. Wyborów.

–Janus po spytaniu, kim jest, Bitwa w Labiryncie

Janus - staroitalski bóg o dwóch twarzach. Poznajemy go w "Bitwie w Labiryncie". Jest bogiem bram i drzwi oraz początków i końców.

W MitologiiEdytuj

Według niektórych źródeł był synem Saturna (rzymski odpowiednik Kronosa) i Entorii, według innych natomiast miał być jej bratem. W pojęciu Rzymian był on pierwszym władcą Lacjum. Wzgórze, na którym rezydował nosiło nazwę Janikulum. Początkowo dzielił władzę z Camesesem, a następnie z Saturnem, który wypędzony przez Jupitera znalazł u niego schronienie, na tyle gościnnie, że odwdzięczył mu się darem widzenia przeszłości i przyszłości. Inny z mitów przypisywał mu rządy w Italii jeszcze przed Saturnem i Jupiterem oraz ustanowienie czci i świątyń dla wszystkich pozostałych bogów. Miał być małżonkiem źródlanej nimfy Luturny i ojcem Fonsa - też opiekuna źródeł. Według innej wersji jego małżonką (i siostrą) była Kamese, która urodziła mu syna imieniem Tyber (skąd też się wzięła nazwa rzeki). Jego towarzyszami byli Limentinus, Lima, Forculus i Cardea. W czasach cesarstwa pod wpływem mitologii i filozofii greckiej widziano w nim jedynie króla, który przywędrował do Rzymu z Tesalii i dziki lud nauczył bogobojności, praw i obyczajów, sztuk, uprawy roli i wszystkiego, co potrzebne dla przeżycia i trwania gatunku ludzkiego.

Percy Jackson i Bogowie OlimpijscyEdytuj

Bitwa w LabiryncieEdytuj

W czwartym tomie pojawia się w Labiryncie przed pozdrożą dróg. Kazał Annabeth wybierać, w którą stronę mają pójść. Jedne z drzwi są dobre, drugie złe. Jedna głowa twierdzi, że jest ich przyjacielem, druga zaś, że wrogiem. Przed wyborem uchroniła ich Hera, która mówi, że to nie czas wyboru córki Ateny i każe Janusowi odejść. Pojawia się też w śnie Percy`ego o Dedalu, chwilę przed tym jak Dedal "pomaga" umrzeć swojemu siostrzeńcowi.

CiekawostkaEdytuj

  • Razem z Pomoną są jedynymi bogami rzymskimi, którzy pojawili się w serii "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy".
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon
Bogowie nordyccy
OdynLokiThorFrejrFrejaFriggaHeimdallTyrHelRanSigyn