FANDOM

Tanatos   Tanatos/Galeria   Tanatos/Cytaty    

Tanatos - w greckiej mitologii bóg śmierci. Był synem Nyks i Tartara (albo Ereba) oraz miał brata bliźniaczego Hypnosa. Został uratowany przez Percy'ego, Franka i Hazel w książce "Syn Neptuna".

HistoriaEdytuj

Jednym z popularnych mitów o nim jest mit o Syzyfie, który nie chciał zgodzić się na śmierć opisany w książce Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona.

Podstęp SyzyfaEdytuj

Tanatos w dawnych czasach przychodził do ludzi i zanim zabrał do Podziemia ich dusze, prosił ich o podpis na formularzu. Syzyfowi nie było śpieszno umierać, wiec kiedy Tanatos przyszedł do niego, postanowił go przechytrzyć. Powiedział, że idzie po długopis, po czym schwytał boga śmierci i ukrył pod swoim łóżkiem. Jego żona nie była zadowolona, gdy dowiedziała się co stało się z Tanatosem, ale Syzyf się nie przejął. Tanatos nie potrafił się wyswobodzić z więzów i siedział pod łóżkiem związany i zapomniany. Długo nikt nie orientował się, że coś jest nie tak. Pewnego dnia na polach toczyła się jakaś bitwa. Ares zacierał ręce ciesząc się z czekającej go rozrywki. Rozczarował się jednak, kiedy odkrył, że ludzie nie umierają. Zaczął poszukiwania Śmierci. O tak, odpytując ludzi trafił do domu Syzyfa. Uwolnił Tanatosa, a ten wściekły na człowieka sprowadził go do Podziemia przed oblicze Hadesa. Tam Syzyf znowu uciekł się do podstępu i uniknął kary wracając do świata żywych. Długo żył z żoną, dopóki Tanatos sobie o nim nie przypomniał. Poszedł do Hadesa i spytał o karę dla tego cwanego Syzyfa. Hades zająknął się, bo Syzyf go przechytrzył. Wysłał po niego Hermesa, a potem wymyślił chytrą karę. Syzyf musiał toczyć kamień na górę w kółko. Gdyby mu się udało go wtoczyć, to wróciłby do życia. Tanatos był zadowolony z takiej kary. Po zajściu z Syzyfem zrezygnował z proszenia ludzi o podpis i zakradał się do nich po cichu i niespodziewanie.

WyglądEdytuj

Jego skóra miała barwę drewna tekowego, ciemna i błyszcząca jak stary stół Królowej Marii, przy którym wróżyła. Jego oczy były miodowo złote, tak jak jej. Był smukły i muskularny, z twarzą promieniującą królewską godnością, z czarnymi włosami spływającymi na ramiona. Jego skrzydła połyskiwały błękitem, czerwienią i fioletem. [...] Cudowny było właściwym określeniem Tanatosa - nie piękny, pociągający czy urzekający. Był cudowny jak anioł - ponadczasowy, doskonały, niedostępny.

Hazel o Tanatosie, Syn Neptuna

CharakterEdytuj

O charakterze Tanatosa nie wiemy wiele. Uważa on, że śmierć i miłość są do siebie bardzo podobne i mają wiele wspólnego. Jest poważny i przekonujący, dzięki swojemu melodyjnemu głosowi i łagodnym oczom jak to określiła Hazel.

CiekawostkiEdytuj

  • Został dwa razy uwięziony, w tym raz kilkaset lat temu przez Syzyfa.
  • Strzegł Wrót Śmierci.
  • Był sługą Hadesa.
  • Może komuś kazać umrzeć.
  • Często był mylony z Kupidynem, ale uważał to za komplement.
  • Według niektórych źródeł jest dzieckiem Afrodyty, zaś według innych synem Nyks.
  • Miał iPhone'a, na którego Pluton/Hades przesyłał mu listę ludzi do "skoszenia”.
  • Za drugim razem został uwięziony przez giganta Alkyoneusa (anty Hadesa).
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon
Bogowie nordyccy
OdynLokiThorFrejrFrejaFriggaHeimdallTyrHelRanSigyn